כלכלה אקטואלית: האם יש לעבור לקרן כשרה או שניתן להסתפק ב'הודעה חד צדדית'

אבי יעקב No Comments on כלכלה אקטואלית: האם יש לעבור לקרן כשרה או שניתן להסתפק ב'הודעה חד צדדית'
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בערב שבת קודש פרשת פנחס הופיע הגרש"ד גרוס שליט"א רב חסידי גור אשדוד, יחד עם חברי בד"ץ הקריות שליט"א במעונו של ראש ישיבת סלבודקא הגאון רבי דב לנדו שליט"א לברר וללבן יחד את סוגיית החובה לעבור לקרנות כשרות "גלאט הון".

כשעה שלמה שוחחו בהלכות רבית, בענין הלוואה לחברות בע"מ, קניית אג"ח ממשלתי, תוקפו של היתר עיסקא בין שני חילוניים, גדרי לפני עוור בהפרשה לקרנות פנסיה המלוות ברבית ומחזיקות בחברות מחללי שבת, והאם ניתן להישאר בקרן לא כשרה על סמך 'הודעה חד צדדית' שבה מבהיר כי אינו רוצה שיהיה לו חלק בעסקים אסורים.

הגרש"ד גרוס שליט"א העלה את השאלות הנוגעות בעניין הקרנות הכשרות, ואת האיסורים הכרוכים בהפרשה לקרנות שאינם מפוקחות, והעלה את טענתו שאפי' אם יש תוקף להודעה חד צדדית מכל מקום עדיין זה מועיל רק שלא יחשב מלוה ברבית אבל לא פתר את האיסור של לפני עוור, אלא שפלפל אם שייך ללכת אחרי הרוב, מפני שרוב האגחי"ם יש בהם היתר עיסקא.

הגר"ד לנדו שליט"א ביאר שלא שייך כאן ללכת אחר הרוב כי אדרבה רוב הסיכויים שיקנו מחלק מכספו גם אגחי"ם שאין להם היתר עיסקא. ולפיכך יש בזה איסור לפני עוור.

אמנם לעצם הענין ביאר הגר"ד לנדו שליט"א באריכות שאין להודעה חד צדדית שום משמעות והעושה כן רק עושה שקר בנפשו.

הגר"ד לנדו שליט"א הוסיף שאין דרכו להשיב הלכה למעשה, ולכן עיקר דבריו הם רק ללבן הסוגיא, אולם "זהו דבר פשוט מאד שחובה על כל אחד להעביר לקרנות כשרות, ושאין בהודעה חד צדדית שום פתרון הלכתי לינצל מאיסור ריבית".

עוד הוסיפו לפלפל בסוגיית במעמדו ההלכתי של ממון הממשלה, ובעוד סוגיות בחושן משפט הנוגעות להלכות רבית.



0 תגובות